Eloise
Lega
“Mijn artistieke praktijk stelt me in staat om uitdrukking te geven aan mijn gevoelens of aan het gevoel van onrechtvaardigheid dat ik ten opzichte van de wereld ervaar.”
Via haar kunst behandelt Eloïse Lega onderwerpen die te maken hebben met verdwijning, het verstrijken van de tijd en de kwetsbaarheid van de mens, maar ook sociale kwesties. Ontdek de vier pijlers van haar bestaansrecht als kunstenaar.
1. De beslissende keuze: je roeping nastreven
“Het begon allemaal met mijn beslissing om mijn artistieke projecten voort te zetten na mijn kunststudie. Deze beslissing ging gepaard met twijfels over mijn nogal gereserveerde karakter, mijn plaats in de kunstwereld en de kwaliteit van mijn projecten. Deze twijfels waren nodig om mezelf in vraag te stellen, maar ze werden verminderd door mijn eerste positieve ervaringen en een aantal prachtige ontmoetingen. Ik heb ook kunnen rekenen op de onvoorwaardelijke steun van een paar dierbaren. Ik wist niet waar deze eerste keuze toe zou leiden, maar de prachtige gebeurtenissen die volgden, hebben mijn roeping vormgegeven.”
2. Het project: aandacht voor de mens
“Via mijn kunst benader ik het onderwerp van migranten die Europa proberen te bereiken: reis die vaak in een tragedie eindigt. In mijn project "Allumettes" worden hun identiteit (naam, leeftijd, geslacht en land van herkomst) en de oorzaak van hun dood op lucifers gegraveerd. Ik verbrand ze een voor een, terwijl ik het verhaal voordraag van de mensen die ze voorstellen. Tot slot bewaar ik de as en een video-opname van de brandende lucifers.
Het duurt erg lang om dit project te voltooien. De lijst van overleden migranten bevat 52.760 namen en moet helaas elk jaar worden bijgewerkt... Op dit moment heb ik 750 lucifers gegraveerd. Het wordt dus een zeer lange klus, en VOCATIO geeft me steun om dit en andere ideeën uit te voeren.”
3. De praktijk: multidisciplinair en ervaringsgericht
“Mijn energie om door te gaan is zeker gekoppeld aan mijn plezier in creëren. Ik gebruik zowel digitale media (fotografie, video, elektronica, programmeren, Fablab) als traditionele technieken (graveren, naaien/borduurwerk, filmfotografie...). Bovendien leer ik graag nieuwe praktijken.
Toen ik mijn kunstopleiding afrondde, ging er een hele nieuwe wereld voor me open. Nieuwe ervaringen, pleziertjes, ontmoetingen en een beetje zelfvertrouwen... Ik beleef ervaringen die voor mij ondenkbaar waren, waaronder dat van kunstenaar zijn. Deze ontdekking van andere mogelijkheden is ook een grote drijfveer.”
4. De uitdaging: de angst voor het onbekende overwinnen
“In het begin is de sprong in het onbekende het moeilijkst. Het was beangstigend: het nastreven van mijn artistieke projecten paste in geen enkel plan van mijn familie en het 'onzekere' leven van een kunstenaar was verre van wat anderen zich voor mij hadden ingebeeld. Vandaag weet ik dat het fantastisch is. Alles mogelijk is voor de toekomst, alles moet nog gecreëerd worden.
Het is belangrijk om zelfvertrouwen te hebben. Het gevoel dat je niet legitiem bent is een gevaar, omdat je het risico loopt denkbeeldige barrières op te werpen. Bijvoorbeeld tegen jezelf zeggen dat 'het niets voor mij is', en opgeven voordat je het zelfs maar geprobeerd hebt.”