Wessel
Bisperink
“Het is een magisch gevoel om klank te kunnen vormen vanuit een aantal stukken hout.”
Wessel Bisperink leeft voor het onderzoeken en nabouwen van historische muziekinstrumenten. Om dit eeuwenoude ambacht te kunnen uitoefenen moet hij vertrouwen op zijn inzichten en tradities laten samenvloeien met vernieuwing. Een gesprek over uitdagingen en drijfveren.
Wat inspireerde je om je eigen instrumenten te gaan maken?
“Het idee is gegroeid vanuit nieuwsgierigheid en liefde voor muziek. Toen ik voor het eerst klank uit mijn zelfgemaakte instrument hoorde komen wist ik dat ik dit wilde blijven doen.”
Het project dat je indiende bij Vocatio draait rond het reconstrueren van historische muziekinstrumenten. Wat kan je daarover vertellen?
“Ik focus op de bouw van renaissanceluiten. Het proces begint met een opmeting en een grondige analyse van het instrument, gevolgd door onderzoek naar de context waarin het is gemaakt. Daarna probeer ik een zo accuraat mogelijke bouwmethode te bedenken die ik aan de praktijk toets door ze daadwerkelijk uit te voeren. Niet alleen om kennis te vergroten, maar ook om hedendaagse muzikanten te voorzien van verfijnd gereedschap.”
Hoe moeilijk is dat?
“Het balanceren tussen traditionele kennis en vernieuwing is een uitdaging. Ik moest een eigen manier van bouwen vinden en daarop durven vertrouwen. Dat merkte ik ook bij de verhuis van een gedeeld atelier naar mijn eigen werkruimte. Ineens kon ik niet langer onmiddellijk overleggen met mijn medestudenten. Op termijn wil ik trouwens opnieuw naar een collectief atelier.”
Wat houdt jou draaiende?
“Ik haal mijn energie uit het creatief oplossen van problemen en mijn interesse voor alles wat met muziek te maken heeft. Ook uit het delen van ideeën en het discussiëren met andere instrumentenbouwers.”
Op welke manier helpt de beurs van Vocatio jou?
“Ze stelt mij in staat vrijer en efficiënter aan mijn onderzoek te werken. Dat mijn werk hierdoor ook erkenning krijgt, is heel motiverend.”