Ontdek het verhaal van een (typo)grafische ontmoeting tussen twee Vocatio-laureaten!

Vocatio gaat verder dan de bekroning van talent; zij creëert ook een netwerk van jonge gepassioneerden waar laureaten elkaar kunnen ondersteunen en inspireren. Neem bijvoorbeeld Justine en Clara, twee gepassioneerde vrouwen die samen aan een artistiek en typografisch project werkten.

Justine Taillard, de stempelschoen die exclusie onderzoekt 

Justine Taillard is een beeldend kunstenares die al meer dan vijf jaar in Brussel woont. Met haar project COM(M)A reflecteert ze over zwerven, geïnspireerd door haar confrontatie als jong gediplomeerde met de uitdagingen van het leven na de kunstacademie. “Ik vraag me af wat de rol van de taal en het schrift is in administratieve processen die uitsluiten. Mijn werk materialiseert deze vragen door de letters van het westerse alfabet op stempelschoenen te plaatsen, waar een schrijfervaring door stappen wordt geïnitieerd.” 

In 2021 ontving Justine een VOCATIO-beurs, wat haar de kans gaf haar project tot een succesvol einde te brengen. Ze benutte haar tijd volledig door samen te werken met andere getalenteerde Brusselse kunstenaars bij een fablab. Zo werkte zij nauw samen met accessoire-ontwerpster Adèle Dendaletche om de perfecte prototypes van haar schoenen te ontwikkelen, terwijl ze met typografen Eugénie Bidaut en Clara Sambot een uniek lettertype voor schoenzolen creëerde.

Table de recherche - Chaussure tampon

Clara Sambot, inclusie door typografie.

Clara Sambot, VOCATIO-laureate in 2022, is typografe, grafisch ontwerpster en lid van het collectief Bye Bye Binary*, waar ze haar typografische praktijk verankert in een inclusieve en open source bewegingen. Clara werkt aan een opfrisbeurt van verschillende typografische klassiekers en ontwerpt de ontbrekende inclusieve en non-binaire tekens.

Clara: “Ik ben geïnteresseerd in de historische, typografische en grafische aspecten van lettertypes. Zij vertellen ons veel over de politieke context waarin ze zijn gemaakt. Ik denk dat het interessant is om de grote klassiekers van de typografie niet te vergeten, maar ze te updaten door hun ontwerp te moderniseren en inclusieve en niet-binaire tekens toe te voegen.”

Présentation du principe des semelles mobiles et de la paire de chaussures - crédits Romy Berger

Een combinatie van artistieke en typografische expertise

Om de schoenen, bedacht door Justine, te creëren, lieten Eugénie en Clara zich eerst inspireren door de patronen die Adèle gebruikt om haar schoenen te maken. Justine: “Nadat ze deze te abstracte optie hadden uitgesloten, werkten ze aan een sjabloonlettertype dat praktisch, sober en elegant was. De komma werd al snel het belangrijkste leesteken. De uiteindelijke versie combineert de lus met de punt en geeft de tekst een grafische, organische en harmonieuze toets. Hieraan dankt ons lettertype logischerwijs zijn naam ‘Comma’, wat ‘komma’ betekent in het Engels”  

Samen zijn ze erin geslaagd om het lettertype te voltooien dat als basis van een completer prototype zal gebruikt worden. Het werk is dus nog in volle gang! Clara: “Ik ben erg blij dat ik aan haar project heb meegewerkt en dat het pad van een andere VOCATIO-laureate mijn weg heeft gekruist.”

Alphabet - planche de recherche, résidence au CityFab 3, 2022
Plastische kunsten